God pinsetid!

publisert: 29. Mai 2020
..., fram til vi feirer gudstjeneste 7.juni.

Det eksploderer av liv i varmen som nå kommer. Det er ikke noe bedre tid å feire pinse - enn midt i naturens forsommer!

Guds Ånd kom ikke på pinsedag. Guds ånd har vært der fra tidenes begynnelse - skapt liv og orden av kaos. Den Hellige Ånd er gaven Jesus etterlot seg - for at vi ikke skulle kjenne oss forlatt - men vite at vi er omsluttet av Guds nærvær. Den hellige Ånd trekker oss inn i fellesskapet med Gud og med hverandre i kirken.

...og så er det vanskellig å sette ord på dette! For det er og blir et mysterium. Kanskje er det beste vi kan gjøre - å lytte og se og leve - i naturen, i kirkens fellesskap, i undringen over livet - som er så godt og så smertefullt - Lytte, se og være åpen for livets egen pust, Guds pust - i oss og rundt oss. Vi er ikke forlatt! "Det er i Gud vi lever, beveger oss og er til..." Må pinsens velsignelse bli levende og gi håp!

Pinsedag, har vi to dåpsgudstjenester i Berg kirke. Det er fint!        Pinsedag på ettermiddagen kan dere også følge en musikkandakt - med pinsdagens tekst og salmer - og vakre inntrykk fra en vakker bygd! På hjemmeside og facebook.

Neste søndag, 7.juni, samles vi til sommergudstjeneste! Endelig får vi sunget de vakre sommersalmene og Arild Elnes vil sammen med vår egen Maria ramme det vakkert inn. Vi vil feire nattverd igjen - og vi stanser gjerne igjen for den praten vi pleier å ha under kirkekaffen - Men denne gangen med egen kaffe og kjeks - om dere ønsker. Og avstanden holder vi - inne og ute - men den skal ikke himdre oss å være i fellesskapet!

Søndag 21.juni er det blomstergudstjeneste - i nærheten av (men ikke helt på)  Villblomstens dag. botaniker Marit Eriksen blir med oss - og Roald Tobiassen følger oss med flygelhorn. Mer info neste uke. 

Lørdag 30.mai: Så minner vi om at i sommervarmen på pinseaften åpnes kirkedøra for den som ønsker å legge turen forbi - tenne lys og være i stillheten eller lytte til musikken!

Vi gleder oss til å møtes! Følg med på hjemmesider for mer konkret om

Velsignet helg! ønsker Kristin, prest

På nett: www.halden.kirken.no (Herfra finner dere inn til: Hva skjer? - Hvilke menighet: - Berg menighet)

Facebook: den norske kirke halden

 

 

 

 

 

Halden kirkelige fellesråd

Os Allé 13
1777 Halden

 

Powered by Cornerstone